Sunday, May 26, 2013

Samurai

Melihat kepada cerita Samurai malam tadi membuatkan banyak pikiran bermain dalam otak aku.

Aku tau cerite The Last Samurai malam tadi bukan cukup untuk memahami gaya hidup Samurai. Lebih2 lagik daripada kaca mata Barat yang terkenal dengan 'kebiasannya' kepada Timur. Orang akan berdebat dengan aku, dengan sekali tengok, masakan kau akan terus menghadamnya.

Hari itu sebenarnya, aku kurang mood. Bila aku kurang mood, memang selera makan aku takde. Lapar jadik kenyang. Ngantuk jadik tak ngantuk. Diagnosis aku sebelum ini berkata, sebenarnya aku sudah dysthymia. Ntah bape lame aku pon tak tau. Aku agak mase aku belajar. Pemahaman dysthymia ada mengatakan, orang yang mengidap mungkin tak menyedari ia sudah lame ade. Menganggap ia sudah sebahagian daripada hidup mereka. Dan mereka tidak menyedarinya. Dan memiliki benda ini , sebaris dengan Tennesse William dan Mark Twain sebenarnya adalah tidak cool. Sapelah aku untuk sebaris dengan mereka.

Mungkin filem ini cume menceritakan pada lapik permukaan saje. Part yang aku suke bile bercerita pasal haiku dan menulis cerita dalam jurnal. Menulis adalah antipati penting dalam sejarah. Aku paling suka mase scene monolog. Sebab aku memang suke bermonolog. Pada aku time bermonolog, mungkin kita akan ambil lebih perhatian pada diri kita. Biarlah orang pikir kita gila. Masa itu, masa berharga untuk menyelami lebih dalam maksud  kehidupan kita. Jangan deep sangat pulak. Dan mungkin aku ni auditory learner. Lepas mandi aku monolog. Semasa tengok tv, time aku aku kat luar rumah dengan kuceng aku. Hari itu mak aku baru tau aku monolog dalam jamban.

Patotnya aku melihat filem Akira Kurosawa 'Seven Samurai' atau pun 47 Ronin dari segi point of view yang lebih baik tapi mungkin otak aku akan bekerja lebih keras untuk filem hitam puteh. Agak2 apa warna kegemaran mereka yek. Aku agak warna merah. Pada aku, perbezaan ninja dan samurai adalah samurai berlawan atas dasar maruah. Yelah, mungkin gaya2 berlawan mereka adalah untuk berperang. Katana adalah simbol penghormatan mereka. Dan jangan ingat dalam samurai takde seni. Seni puisi, seni khat, seni lukisan. Kadang2 perlu gak seni ni. Jangan nak logikal saja dengan sains.

Cite semalam abes pukul 1 suku. Aku tau besok aku keje. Tapi aku masih tunggu sampai habis. Yang membuatkan aku respect adalah nilai2 yang mereka terap dan amalkan walaupun bab suicidal tu sebenarnye mungkin sebab akibat terlampau taksub pada prinsip. Dan ini mengingatkan aku bahawa berjuang, dalam diri aku, pengalamian dysthymia ni, dan juga menguatkan diri aku untuk menempuh dugaan mendatang. Untuk ade jiwa samurai ni memang payah.

*Mase lepas rumah kami hampir diserang oleh perompak, adek aku ade berkate, "Aritu abah kate nak beli pedang Samurai"

'No joke today. War is no joke'




2 comments:

  1. sue pom tgh cite nih...tukar2 channel kat tv 9, cite korea...cite tu pom best gak..tak tgk abis pom...ngantuk sangat...hehehe

    ReplyDelete